Preden zakorakate v tujino, naredite dober poslovni načrt in izberite prave partnerje

Mala podjetja si vsaj v prvih letih svojega poslovanja le redko postavijo visokoleteče cilje, ki bi vključevali tudi aktivno delovanje na tujih trgih. Seveda obstajajo tudi izjeme – podjetja, ki so zaradi svoje dejavnosti, izdelkov ali kakšnega drugega razloga že v začetku usmerjena na globalni trg.

Širitev podjetniške dejavnosti v tujino lahko poteka na različne načine, ki so odvisni od vrste podjetja, njegovega poslovanja in njegove dejavnosti. Velikost podjetja pri tem niti ne igra velike vloge, bolj vpliva na to, kdaj se v podjetju začnejo ozirati po priložnostih v tujini. Rast je namreč tista, ki povzroči potrebo po spremembah in zaradi katere začno podjetniki raziskovati pogoje, možnosti in najprimernejše načine širitve na tuje trge.

Na tuje v treh korakih

Na vstop na tuji trg se mora podjetje primerno pripraviti, sicer lahko težave in stroški zaradi spodletelega poskusa ogrozijo tudi poslovanje in stabilnost podjetja doma. Običajno so priporočljivi trije ključni koraki:

  • Predhodni ali osnovni pregled izbranih tujih tržišč. Potrebna je analiza povpraševanja na trgu ter tudi pregled političnih, demografskih, kulturnih, pravnih in ekonomskih okoliščin, v katerih se bo znašlo podjetje. Je trg dovolj velik, stabilen, svoboden, razvit in urejen? Kako je s plačilno disciplino, kolikšen je BDP, kakšne so navade potrošnikov in njihova kupna moč?
  • Realna ocena industrijskega potenciala izbranih tržišč. Pri poslovanju se bo podjetje srečalo z različnimi omejitvami, zakoni, predpisi, regulativami in zaščitami patentov, ki lahko pomembno vplivajo na poslovni uspeh. Poleg tega mora podjetje vedeti, ali čaka njihove izdelke oziroma storitve domača konkurenca in kako močno so drugi izdelki že pozicionirani na izbranem trgu.
  • Natančna analiza potenciala oz. zmožnosti podjetja. Ali obstaja povpraševanje za produkte in storitve podjetja, kakšni bodo dodatni stroški poslovanja v tujini (prevozi, carine, logistika, zavarovanja …), koliko dodatnih ljudi bo zaposlilo podjetje, koliko bo stalo prilagajanje na tuji trg (jezik, analize in druge študije)?

Vsak od teh treh korakov zahteva resen pristop in dovolj sredstev v obliki ljudi, časa in denarja. Če analize podjetje ne zmore opraviti samo, lahko za to najame usposobljene strokovnjake, saj je strošek dobrih tržnih raziskav in analiz še vedno manjši od škode, ki jo utrpi podjetje zaradi ponesrečenega poskusa preboja v tujino.

Kdo je lahko podjetju v pomoč?

Pri vstopu na tuje in neznane trge je dobrodošla vsaka pomoč, ki podjetju olajša prve korake v tujini. Različna poslovno-podjetniška združenja pomagajo pri poslovanju s tujino oziroma v tujini z različnimi informacijami (pravne, finančne, statistične …), izdelane imajo analize in raziskave tržišč, objavljajo razpise za sofinanciranje ali subvencije, pomagajo pri navezavi stikov (sejmi, predstavitve podjetij) in sodelujejo s podobnimi združenji v tujini.

Podjetje si lahko delovanje v tujini olajša tudi na druge načine

Predstavnik v tujini – »lokalni« predstavnik podjetja za eno ali več držav v regiji dobro pozna navade in delovanje trga, delovanje uradov, zakone in jezik. Podjetju pomaga pri organizaciji poslovanja in učinkovito odpravlja morebitne težave.

Reference poslovanja s hčerinskimi družbami ali podjetji iste skupine – če je podjetje v Sloveniji uspešno sodelovalo s hčerinskim podjetjem nemškega koncerna, bo v Nemčiji lažje vzpostavilo sodelovanje z matičnim, nemškim podjetjem.

Najprej kot partner, nato samostojno – pogosto so manjša podjetja partnerji večjih podjetij, ki poslujejo tudi s tujino. Pri tem lahko z aktivnim sodelovanjem pridobijo veliko izkušenj, spoznajo načine, pasti in nevarnosti, pa tudi »trike« mednarodnega podjetništva. Seveda morajo pri tem paziti, da njihovo ravnanje ne skali odnosov s partnerskim podjetjem oziroma da ne ravnajo v nasprotju z dobrimi praksami poslovanja.

V sodelovanju je moč

Povsem samostojno se podjetje težko prebije na nov trg. Za tak korak potrebuje zanesljive partnerje, med katerimi so zelo pomembni finančni, saj neposredno pomagajo podjetju, obenem pa dajejo dober občutek tudi vsem ostalim, s katerimi podjetje sodeluje. Ker vsak tak korak prinaša tudi nekaj tveganj in pasti, je pametno izbrati izkušene partnerje, ki lahko v pravem času ponudijo tudi uporabne rešitve.

Hitri vodič Rešitve za uspešen preboj in učinkovito poslovanje v tujini

Delite s prijatelji